رنگ کردن کاشی و سرامیک زرد شده و یا آسیب دیده، یه راه ارزون تغییر دکوراسیون فضای دستشویی، حمام یا آشپزخونه ست. در مقابل روش‌های بازسازی با تعویض کاشی و سرامیک، هم هزینه بره . و هم این که دردسرهای بیشتری داره و زمان بیشتری می گیره. بخش اصلی و مهم رنگ کردن سرامیک وکاشی، آماده سازی سطح قبل از اجرای رنگ جدید هست. برای این که رنگ تازه بتونه به سطح سرامیک بچسبه باید مراحل تمیزکاری، سنباده زنی و اجرای آستری با دقت انجام بشه.
رنگ کردن کاشی و سرامیک
رنگ کردن کاشی و سرامیک[/caption]

مراحل رنگ کردن کاشی و سرامیک
  • در ابتدا کاشی های جدا شده و یا شکسته شده  رو با چسب کاشی بجسبونین.
  • در مرحله اول با استفاده از دستمال خیس آلودگی ها و جرم ها رو به خوبی از سطوح پاک کنین . برای پاک کردن جرم های سخت میتونین از پاک کننده های کاشی استفاده کرده تا سطح از هر گونه آلودگی و جرم پاک بشه. هم چنین با استفاده از یه اسفنج خیس، پاک کننده ها رو از روی سطح پاک کنین،هیچ گونه ماده پاک کننده ای نباید بر روی سطح وجود داشته باشه.
  • در مرحله بعدی باید تا خشک شدن کامل کاشی ها صبر کرد. خشک شدن کامل اون ها قبل از اقدام به رنگ آمیزی از اهمیت زیادی برخورداره.
  • با استفاده از سمباده سطح کاشی ها رو سمباده زده تا درخشندگی اون ها از بین بره. البته در هنگام سنباده زدن باید توجه داشته باشین که خط و خشی روی کاشی و سرامیک ایجاد نشه.  گرد و غبار ناشی از سنباده زدن رو با دستمال تمیز پاک کنین.
  • در این مرحله باید از پرایمر استفاده کرد و تمام قسمت های کار رو با پرایمر بپوشونین. زدن پرایمر باعث میشه رنگ با کیفیت بیشتری به سطح بچسبه و سریع‌تر روی سطح خشک بشه.
  • بعد از خشک شدن کامل پرایمر با سنباده پرایمر رو پاک کرده تا هرگونه نقص موجود بر روی کاشی ها از بین برن و حتماً بعد از سنباده کشی گرد و غبار روی سطح رو تمیز کنین.
  • این مرحله نوبت رنگ کردنه. بعد از رنگ آمیزی لایه اول، در طول یک شب اجازه بدین لایه اول خشک بشه. بعد از اون نوبت به رنگ آمیزی لایه دوم می رسه. بعد از خشک شدن رنگ از سیلر پلی یورتان برای محافظت از اون در برابر رطوبت و خراش استفاده کنین. برای جلوگیری از زرد شدن کاشی ها از سیلر پلی یورتان پایه آب به جای پایه روغنی استفاده بشه بهتره.
انتخاب رنگ برای رنگ کردن کاشی و سرامیک

برای رنگ کردن روی سرامیک هر رنگی رو میشه اجرا کرد. نوع رنگ خیلی مهمه ،بهتره از پرایمر و رنگ های باکیفیت اکریلیک براق یا نیمه براق اسنفاده کرد. که دوام و کیفیت نهایی کار رو تضمین می کنه. آستری و رنگ رو باید کمی رقیق کرد و به جای اجرای یک لایه ضخیم، چند لایه نازک آستری و رنگ اجرا بشه. رنگ کردن درز بین سرامیک ها قسمت سخت رنگ آمیزی سرامیک هستش. میشه کل سطح سرامیک و درز بین اون ها رو یک دست و با یک رنگ همسان رنگ کرد. بعد از اجرای لایه نهایی رنگ و خشک شدن کامل ، با یک قلم موی نازک و کوچیک روی درزهای بین سرامیک ها رو با رنگی متفاوت رنگ کنین.

 انتخاب رنگ برای رنگ کردن کاشی و سرامیک
انتخاب رنگ برای رنگ کردن کاشی و سرامیک[/caption]

مزیت های رنگ کردن کاشی:

  • بدون نیاز به نعویض کاشی
  • طولانی تر کردن عمر مفید کاشی و سرامیک
  • ترمیم مشکلات جزئی در روی کاشی
  • مقرون به صرفه بودن
  • پاک شدن آلودگی ها،کثیفی،ذرات گرد و غبار بعد از رنگ کردن

معایب رنگ کردن کاشی:

  • بلند شدن رنگ از روی کاشی به مرور زمان
  • رنگ کردن علاوه بر کاشی،دوغاب رو هم پوشش میده
  • نیاز به آماده سازی و زیرسازی گسترده

ابزار مورد نیاز برای رنگ زدن کاشی

  1. رنگ اکریلیک با کیفیت بالا برای زیرسازی (پرایمر و سیلر)
  2. رنگ داخلی اکریلیک نیمه براق و اورتان (رنگ پوششی ضد آب و رطوبت)
  3. رنگ لاتکس
  4. دستکش های پلاستیکی مقاوم،اسفنج و پارچه ی کهنه
  5. نوار رنگ آمیزی
  6. کاغذ سنباده
  7. قلم مو یا غلتک
  8. TSP یا یه پاک کننده ی قوی دیگه

ابزار مورد نیاز برای رنگ زدن کاشی
ابزار مورد نیاز برای رنگ زدن کاشی[/caption]

رنگ مناسب برای سرامیک کف:

رنگی برای سرامیک کف در حمام،سرویس بهداشتی،آشپزخونه و پذیرایی مناسبه که چسبندگی بالایی داشته باشه به این دلیل که در اثر رطوبت و آب به مرور از بین نره.

برای سرامیک و کاشی هایی که با آب در تماس هستن، باید از رنگ های اپوکسی استفاده بشه، چون این رنگ ها چسبندگی بالایی دارن و در مقایسه با رنگ های اکریلیک و پایه آب موندگاری بالاتری داره.

کاشی آشپزخانه:

برای تغییر رنگ کاشی های آشپزخونه باید به دکوراسیون محیط توجه بشه و هماهنگ با اون رنگ رو انتخاب کنین.با تغییر رنگ کاشی ها به راحتی و با یه هزینه ی کم،می تونین فضا رو به یه محیط مرتب و کاملاً ست تبدیل کنین.

برای این که بدونین چه رنگ هایی مناسب کاشی های آشپزخونه هست،باید بگم که رنگ های سفید،خاکستری، و رنگ های گرم گزینه های خوبی هستن.

کاشی های سرویس بهداشتی:

کاشی های سرویس چون مدام با آب و رطوبت در تماس هستن،استفاده از رنگ روغنی مخصوص کاشی،سرامیک و موزاییک بهترین رنگ هست.

به طور معمول برای رنگ کردن کاشی های سرویس بهداشتی، از رنگ های روشنی مثل آبی روشن،صورتی و سبز استفاده میشه.مثلاً برای هماهنگی سقف و دیوار حمام ،هارمونی طوسی روشن و تیره انتخاب میشه.

کلام آخر...

برای رنگ آمیزی کاشی و سرامیک باید زمان کافی داشته باشین،چون این کار نیازمند تخصص هست.علاوه بر این انتخاب رنگ مناسب و به کار بردن ابزار آلات مرغوب،هم اهمیت زیادی در نتیجه ی کار داره.

اگر انجام دادن این کار براتون سخت هست بهتون پیشنهاد می کنم با افرادی که در این زمینه تخصص دارن در فروشگاه ایران رنگ مشورت کرده تا بهترین نتیجه رو بگیرین.

موفق باشین.