اجرا و استفاده از استون کارپت ها یک فضای اصیلی را به محیط می دهند که بسیار دوست داشتنی می باشد اما اگر آشنایی زیادی با کف سازی ندارید، ممکن است از نصب استون کارپت (فرش سنگی) صرف نظر کنید، ما در این مقاله به شما یاد می دهیم که با روش های نسبتاً ساده استون کارپت را خودتان بسازید و همچنین یاد می دهیم چگونه خودتان فرش سنگی بچینید، مزایا و معایب استون کارپت و مواردی که باید در مراقبت از آن توجه کنید را نیز گوشزد می کنیم.

 
استون کارپت چیست؟
 
استون کارپت پوششی است که از سنگریزه‌های گرد، سنگ‌ریزه‌های مرمری یا کوارتزیت‌ها ساخته می‌شود که رنگ‌های متفاوتی دارند. علاوه بر این، یک اتصال دهنده یا به نوعی چسب وجود دارد که معمولاً رزین اپوکسی یا رزین پلی اورتان (PU) است و موجب چسبیدن و کنار هم قرار گرفتن سنگ ریزه ها می شود، استون کارپت ها نیز در دانه بندی های مختلف عرضه می شوند و طوری هستند که هنگام راه رفتن روی آن ها احساس خوشایندی را القا می کنند.
 
یک استون کارپت شبیه کف کشی ریخته می شود و می توان بر روی یک پوشش کف از قبل موجود مانند بتن، کاشی و ... اجرا کرد. باید بدانید که این پوشش ها منفذ باز و بدون درز هستند. برای داخل و بیرون ساختمان قابل اجرا بوده و در اصل، این پوشش برای تمام نیازها کاملاً مناسب است.
 
نکته قابل توجه اینکه استون پارکت ها که امروزه برای دکوراسیون داخلی استفاده می شود برای سلامتی بی ضرر تلقی می شوند.
 
مزایا و معایب استون کارپت به شرح زیر است:
 
استون کارپت ها مزایا و معایب مختلفی نسبت به سایر کفپوش ها دارند که چند مورد را به اطلاعتان می رسانیم:
 
مزایا:
عایق صدا
مراقبت و نگهداری آسان
نصب و اجرای نسبتا ساده
مقاومت بسیار بالا
مناسب برای استفاده در محیط داخلی و فضای باز
مقاومت بالا در برابر تنش های حرارتی و مکانیکی
برای مبتلایان به آلرژی مناسب است، زیرا گرد و غبار بسیار کمی با راه رفتن روی این سطح جمع می شود.
بدون شارژ استاتیک ممکن است
می توان روی بسترهای مختلفی مانند چوب، بتن یا کاشی گذاشت
بدون درز، سطح صاف، و در نتیجه بزرگنمایی نوری اتاق
احساس گرما در پاها
طرح استون کارپت براحتی قابل انتخاب است و می تواند با نیازهای کاربر سازگار شود.
معایب:
هزینه های بالاتر نسبت به لمینت و اکثر انواع پارکت
برای نصب باید از قبل آموزش ببینید.
براحتی قابل تعویض و یا حذف نمی باشد.
 
نکته دیگر اینکه استون کارپت ها پس از سال ها استفاده خراشیده می شوند اما این یک نقطه منفی محسوب نمیشود، زیرا اولاً، این خراش ها تقریباً در هر نوع پوشش کف، حتی روی پارکت های گران قیمت و مقاوم ایجاد می شود. ثانیاً، آنها را می توان به راحتی درست و ترمیم کرد. ما به شما نکات و ترفندهایی یاد می دهیم تا تمام نگرانی هایتان در رابطه با اجرا و استفاده از استون کارپت ها به حداقل برسد.
 
استون کارپت ها را در کدام فضاها می توان اجرا کرد ؟
 
یکی از فضاهایی که می توان استون کارپت استفاده کرد فضاهای کنار استخر و یا حمام است زیرا علاوه بر زیبایی، بهداشتی و ضد آب نیز هست.
 
همانطور که قبلا گفتیم هر جا که ظاهری اصیل مورد نظر باشد اجرای استون کارپت مناسب است. در کافه ها و رستوران ها و در نمایندگی‌های خودرو و ... که دوست دارند فضایی متفاوت داشته باشند از این پوشش استفاده میکنند.
 
از جمله مکان های دیگری که میتوان از کارپت استون استفاده کرد در پله ها و راهروها است که جلوه خاصی را به ساختمان ما می دهد.
 
 
در آشپزخانه مخصوصا روی صفحه کابینت  یا میز کار آشپزخانه نیز می توان از این پوشش استفاده کرد زیرا استفاده از المان سنگی به آشپزخانه شما ظاهری مدرن و در عین حال شیک می بخشد و با استحکامی که کارپت استون دارد، از نظر تمیز کردن و مقاومت برش، امتیاز کسب می کند.
 
مصالح مورد نیاز برای ساخت استون کارپت:
 
برای شروع، به مواد زیر برای چیدن فرش سنگی یا استون کارپت خود نیاز دارید:
 
پرایمر اپوکسی
رزین اپوکسی (یا رزین پلی اورتان برای فضای باز)
مخلوط سنگ (ماسه کوارتز ریز)
همچنین برای اجرای این پروژه به مصالح زیر نیاز خواهید داشت:
پارو مخلوط کن
سطل بزرگ برای مخلوط کردن
ماله
برس بزرگ
ماله پایان
غلتک اپوکسی میخ دار (یا یک غلتک رنگ معمولی)
 
همیشه به نکات ایمنی توجه کنید زیرا شما را از آسیب های جدی دور میکند، استفاده از دستکش و ماسک تنفسی باید اجباری باشد، زیرا کار با رزین اپوکسی و سایر چسب‌ها (مانند پلی اورتان) می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود. چشمان شما نیز ممکن است در اثر بخار تولید شده تحریک شود، بنابراین توصیه می شود از عینک محافظ استفاده کنید. با استفاده از موارد زیر می توانید امنیت شخصی خود را تضمین کنید:
 
دستکش
عینک های محافظ
ماسک تنفسی
 
همچنین لازم به ذکر است که تمام مواد مورد نیاز خود را باید حدود 24 ساعت در دمای حداقل 59 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) یا حتی بهتر از آن در دمای اتاق نگهداری کنید. سنگ ها و رزین ها در این دماها آسان تر اجرا می شوند. به هیچ عنوان نباید از مواد مرطوب استفاده کرد، در غیر این صورت کار تمیز و محکم نمی شود.
 
تمام مواد لازم را بچینید و سطح را با جاروبرقی کاملاً تمیز و آماده کنید. کف باید کاملاً عاری از هرگونه گرد و غبار بوده و خشک باشد.
 
بتونه کاری زیرلایه
 
تهیه پرایمر جامد مخصوصاً با سطوح جاذب ضروری است. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است رزین اپوکسی بریزد و سنگریزه ها به مرور زمان شل شوند و این باعث ایجاد سوراخ ها و شکاف های ناخوشایند می شود.
 
ابتدا پرایمر را که از دو جزء تشکیل شده است، کاملاً مخلوط کنید.
 
پرایمر را با یک برس پهن در اطراف لبه و گوشه ها بمالید. سپس باید از یک غلتک رنگ استفاده کنید که اندازه آن باید به ناحیه ای که باید روی آن کار کنید بستگی دارد. برای یک اتاق بزرگ، از یک غلتک بزرگ استفاده کنید، در غیر این صورت بتونه کاری به یک کار دشوار تبدیل خواهد شد.
 
سپس مقداری ماسه کوارتز ریز یا ماسه سیلیس روی پرایمر بریزید تا لایه زیر چسبندگی بیشتری داشته باشد و بتوان بهتر اجرا کرد سپس اجازه دهید پرایمر خشک شود.
 
اجرای استون کارپت
 
سنگ ریزه ها را روی مکان مورد نظر که تمیز و عاری از گرد و خاک است بریزید. مخلوط را اضافه کنید و بلافاصله آن را با ماله صاف کنید. همیشه از ماله تکمیلی و تراز استفاده کنید تا کف کاملاً تراز شود. هر ناحیه را به سرعت از نظر ناهمواری بررسی کنید و آن را با مواد بیشتری صاف کنید. یک لامپ پرنور بسیار کمک خواهد کرد.
 
کف باید ضخامتی در حدود 6 میلی متر داشته باشد. اگر عمق بیشتری می خواهید، باید زمان خشک شدن طولانی تری را در نظر بگیرید.
 
پس از حدود 24 ساعت استون کارپت آماده راه رفتن است و پس از 48 ساعت می توانید مبلمان سبک را روی آن قرار دهید و پس از حدود هفت روز به سختی نهایی خود می رسد. تا این زمان باید از تمیز کردن خودداری شود.
 
پس از خشک شدن و قبل از چیدمان مبلمان، همیشه باید منافذ را ببندید، مخصوصاً در اتاق های مرطوب. از یک لایه رزین اپوکسی شفاف استفاده کنید. این ماده در منافذ این پوشش نفوذ کرده و آنها را می بندد. ساختار سطح تقریباً به طور کامل دست نخورده باقی می ماند، اما بسته شدن منافذ، تمیز کردن بسیار بهداشتی و دوام اضافی را تضمین می کند.
شما مشتریان و هنرمندان عزیز می توانید تمام وسایل و ابزار های مورد نیاز جهت اجرای استون کارپت را از فروشگاه ایرن رنگ به صورت حضوری و یا اینترنتی تهیه بفرمایید تا با راهنمایی مشاوران ما در کمترین زمان ممکن بدستتان برسانیم.