روف گاردن چیست؟
امروزه به دلیل زندگی آپارتمان نشینی، از داشتن فضای باز و سرسبز محرومیم، اما با اجرای روف گاردن میشه یه فضای سبز و زیبا برای خودتون ایجاد کنین و به همراه خانواده اوقات خوشی داشته باشین.

به این فضای سرسبزی که در بام ها ایجاد میشه،روف گاردن، باغ بام یا بام سبز میگن.

روف گاردن فضای سبزی هستش که علاوه بر گل وگیاه، صندلی و مبلمان هم برای راحتی و استفاده از محیط گذاشته میشه.


تاریخچه روف گاردن

به طور دقیق نمیشه گفت که اولین بار روف گاردن کجا استفاده شده.شاید اولین گلدونی که روی بام های خونه ها میزاشتن شروع ایجاد همچین فضایی بوده.

در زمان های قدیم تر در ایسلند و اسکاندیناوی که آب و هوای سردی داشتن، برای جلوگیری از اتلاف انرژی از بام های سبز استفاده می کردن و به نوعی پشت بوم هاشونو عایق بندی می کردن.

به این شکل که سه لایه کلوخ چمنی رو روی لایه ای از شاخه ها و ترکه های کوتاه میزاشتن و بام های سبز شیب دار درست می کردن.علت شیب دار ساختن بام ها این بود که آب بارون رو به بیرون هدایت کنن.

اما روف گاردن های مدرن برای اولین بار در دهه 1960 میلادی توسط آلمانی ها به دنیا معرفی شد.کشورهای اروپایی و آمریکایی هم جزء اولین مشتری های این طرح بودن.کم کم این گونه از بام ها در سراسر جهان مخاطبان و علاقه مندان خاص خودشو پیدا کرد.

انواع روف گاردن
بام های سبز یا روف گاردن ها انواع مختلفی دارن که هرکدوم از اون ها با توجه به شرایط محیطی ساختمان اجرا میشن.اگر طبق شرایط خودتون و هوشمندانه یکی از انواع روف گاردن رو انتخاب کنین، نیازی به صرف هزینه ی زیادی نیست.

در هر صورت اگر میخواین برای زیباسازی پشت بام هزینه کنین، با توجه به مزایایی که بام سبز داره این هزینه ها براتون مقرون به صرفه ست.

بام های سبز به 4 دسته تقسیم میشن:

بام سبز گسترده
برای بام هایی که ارتفاع کمی داشته یا برای اجرا نیاز به ضخامت کمی دارن، طراحی میشه.

محیط کاشت در این نوع سیستم کم عمق هست و معمولاً بیشتر از دو نوع گیاه در اون کاشت نمیشه.

زمانی که میخواین بار وزنی کمی در پشت بام داشته باشین، این سبک رو باید اجرا کنین.

از مزایای این روش اینه که هزینه ی مناسبی داره.

بام سبز متمرکز
به این روش مقطع عمیق هم میگن که در اون انواع مختلفی از گیاهان کاشت میشه و در نهایت فضایی شبیه به پارک دارین.

این طراحی از روف گاردن بیشتر در بام های سنتی به کار میره که به یک عمق متعارف از خاک برای رشد گیاهان و چمن های معمولی احتیاج دارن.برای طراحی این نوع از بام سبز نیاز به سازه های جدید هست.


بام سبز ترکیبی:
اگر دو روش متمرکز و گسترده رو ترکیب کنین،بام سبز ترکیبی به وجود میاد و این روش مزایای هردو رو داره.

نکته مهم بام سبز ترکیبی اینه که ظرفیت بار در این روش نسبت به بقیه بیشتره.اما اگر فضای بام گسترده تر باشه، ظرفیت بار اون کمتره.

یکی از ابزارهای که میتونین در بام ترکیبی استفاده کنین، آلاچیق ها هستن که همیشه مورد استقبال قرار می گیرن.

بام سبز جعبه گیاه
پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
ایزوسان ساندورا ( عایق سفید پشت بام )
این روش یه طراحی ساده و منظمی داره که در اون از جعبه های مخصوصی استفاده میشه و بیشتر فضای بام رو می گیره.

مزایای روف گاردن:

زیبا سازی فضا
کاهش آلودگی هوا
جلوگیری از هدر رفتن آب باران
کنترل دمای شهری
عایق صوتی و حرارتی
افزایش طول عمر سقف حاصل از اجرای روف گاردن
کاهش آلودگی هوا و دی اکسید کربن
افزایش ظرفیت گرمایی بام
جلوگیری از هدر رفتن فضای سبز
فتوسنتز گیاهان
استفاده از فضا
صرفه جویی اقتصادی
کاهش اثرات گرمایی
تعدیل درجه حرارت

دیزاین روف گاردن

  1. در مرحله اول برای ایجاد بام سبز باید مساحت مورد نظر رو اندازه گیری کرده، بعد با توجه به بودجه ای که دارین یکی از انواع روف گاردن رو طراحی کنین.
  2. قبل از انتخاب گیاه مناسب میزان رشد ریشه، میزان مقاومت گیاه در برابر گرما، تابش مستقیم نور خورشید و وزش باد شدید رو در نظر بگیرین.
  3. درختان کاج که در همه روزهای سال سبز هستن گزینه ی مناسبی برای بام سبز به حساب میان.برای این که تنوع زیادی ایجاد کنین میتونین گیاهان گلدانی بکارین.برای کف بام هم سنگ ریزه های سفید، شن یا ماسه به کار ببرین.
  4. یکی از پرطرفدارترین وسیله هایی که برای روف گاردن به کار میبرن، آلاچیق ها هستن که خیلی هم محبوبن.برای زیبایی و آرامش بیشتر فضا، میتونین از فواره یا آبنما استفاده کنین.
  5. مبلمان مخصوص باغ از ایده های کاربردیه که در نمای کار تاثیر زیادی داره.
  6. با نورپردازی مدرن و مناسب میتونین به فضای بام سبز عمق و حالت بدین.از مزایای نورپردازی مدرن و مناسب اینه که راه وروردی و خروجی رو در وقت شب به خوبی تشخیص میدین.اگر میخواین یه فضای احساسی و صمیمی داشته باشین از نورپردازی کم شدت و لطیف در قسمت های بالای دیوار یا پایین درخت ها استفاده کنین.
  7. به کاربردن المان های مختلف در فضای بام سبز بستگی به فضای موجود داره.یکی از مواردی که میتونین ازش استفاده کنین، باربیکیو هست.از بهترین و شیک ترین نوع اون باربیکیو سنگی هست که ماندگاری بالایی داره ولی در عین زیبایی وزنش زیاده.

کلام آخر…

روف گاردن ها باغ های خونگی هستن که برای بام ها طراحی و اجرا میشن.وجود بام سبز در ساختمان باعث میشه بتونین فضای بلا استفاده ی اون رو تبدیل به محیطی آروم و مفرح کنین.

در این محتوا از ایران رنگ از طراحی تا نگهداری روف گاردن هر مطلب و اطلاعاتی که نیاز باشه رو توضیح دادم.