مقدمه: یکی از مهم ترین کارها بعد از نصب کناف، رنگ آمیزی اون هست. به همین دلیل لازمه که در انتخاب رنگ و نقاشی روی کناف دقت بالایی داشته باشین و بهترین رنگ برای کناف رو انتخاب کنید چون به کار بردن رنگ مرغوب در نتیجه ی کار تاثیر زیادی داره.

 
در انتخاب رنگ بندی مناسب علاوه بر جنس، لازمه به شرایط محیط هم توجه بشه به این خاطر که اون رنگی که برای کناف پذیرایی انتخاب میشه، مناسب آشپزخونه نیست.
 
انواع رنگ ها و بهترین رنگ برای رنگ آمیزی کناف
معمولاً برای رنگ کردن کناف از رنگ پلاستیک، روغن و اکریلیک استفاده میشه که در انتخاب هر کدوم از اونها باید به نوع دکوراسیون و شرایط محیط توجه کنین.
 
رنگ آمیزی کناف با رنگ پلاستیک
 
برای افرادی که میخوان کمتر هزینه کنن، رنگ پلاستیک گزینه ی مناسبیه چون مقرون به صرفه ست.
 
عیبی که این رنگ داره اینه که قابل شست و شو نیست و در مقابل رطوبت و آب مقاومت کمی داره.پس موقع انتخاب حواستون به این عیوب باشه.
 
رنگ آمیزی کناف با رنگ روغن
 
یکی از رنگهای مناسب برای کناف، رنگ روغن هست چون قابل شست و شو هستش و برای افرادی که تمایل به تمیز کردن سقف دارن، انتخاب خوبیه.
 
رنگ آمیزی کناف با رنگ اکریلیک
 
از مناسب ترین و بهترین رنگ ها برای کناف، رنگ اکریلیک هست.این نوع رنگ نسبت به بقیه ی رنگ ها ویژگی های بیشتری داره از جمله: تنوع رنگی بالا،بدون بو بودن،سرعت خشک شدن،طول عمر زیاد،مقاوم در برابر نور خورشید، غلظت و انعطاف پذیر بودن که از به وجود اومدن ترک روی سطح گچی جلوگیری می کنه.
 
در مورد شست وشوی این رنگ باید بگم که تمیز میشن اما رنگ های روغنی تمیز کردنشون راحت تره.اینم از معایب رنگ اکریلیک.
 
اگر براتون کیفیت رنگ مهمه رنگ اکریلیک رو بهتون پیشنهاد می کنم ولی اگر براتون تمیز کردن کناف ها اهمیت بیشتری داره،از رنگ روغن استفاده کنین.
 
بعضی از افراد هم هستن که هزینه نهایی براشون تو الویت هستش، اگر جزء این افراد هستین رنگ پلاستیک انتخاب خوبیه و برای پروژه های بزرگ استفاده از این رنگ خیلی رایجه.
 
نکات مهم برای رنگ آمیزی کناف
وقتی آخرین مرحله ی نصب کناف تموم شد، نوبت به رنگ زدن اون میرسه.بهتره قبل از این مرحله هر تغییری که لازمه انجام بشه چون بعد از اون هر تغییری که صورت بگیره باعث ترک خوردن رنگ میشه در نتیجه باید قبل از رنگ آمیزی همه ی مراحل مثل مشخص کردن جای هالوژن ها و برق کشی رو انجام بدین.
 
پقبل از رنگ آمیزی باید سطح کار صاف و یکدست بشه تا شاهد یک نتیجه ی زیبا باشین.برای انجام این کار باید سطح کار زیرسازی بشه.
 
نکات مهم برای رنگ آمیزی کناف
 
پوشش دادن درزها: این مرحله اهمیت زیادی داره.پوشاندن درزها و اتصالاتی که در کناف هست به وسیله ی کناف کار یا نقاش انجام میشه.قبل از شروع رنگ آمیزی باید پخ زدن انجام بشه یعنی نقاش پخ زدن اتصالات رو به وسیله ی تیغ موکت بُری انجام میده تا محل اتصال بین هر دو قطعه ی پنل به خوبی با بتونه پر بشه تا بعد از خشک شدن سطح کار یکدست و تمیز بشه.
بتونه کاری: بتونه مخلوطی از آب و کمی پودر کناف هست که برای زیرسازی به کار میره. در این مرحله دقت زیادی لازمه تا همه ی فرورفتگی ها پوشیده و یکدست بشه.بهتره که بتونه رو به مقدار کمی درست کنین تا قبل از خشک شدنش بتونین اون رو به درستی روی سطح مورد نظرتون بزنین.هر چی بتونه یکدست تر باشه، نتیجه ی کار قشنگ تر میشه.
تور کشی: محل اتصالات و درزها رو با کشیدن نوار تیپ پوشش میدن.بعضی وقتا لازمه این مرحله چند بار تکرار بشه تا سطح مطلوبی برای رنگ آمیزی به وجود بیاد.
سنباده زدن: بعد از مرحله ی تور کشی با استفاده از سنباده ی نیمه نرم همه ی برآمدگی ها و نواقص احتمالی رو برطرف کنین تا کاملاً سطح صاف بشه.
رنگ آمیزی کناف
 
رنگ آستر: اولین قدم برای رنگ آمیزی کناف استفاده از رنگ آستر هست تا با کمک لکه گیری سطح کار برای نقاشی آماده بشه.انجام رنگ آستر روی کناف به کاهش چسبندگی بتونه مراحل قبل، کمک می کنه.بعضی اواقات میشه لکه گیری رو با بتونه انجام داد.
سنباده کشی: بعد از این که رنگ آستر زده شد، باید به وسیله ی سنباده سطح یکدست بشه.صاف تر شدن سطح روی نتیجه ی نهایی تاثیر چشم گیری داره.برای رنگ آمیزی کناف بسته به نوع رنگ انتخابی و زیرسازی که انجام میشه، چند مرحله باید کناف ها رنگ آمیزی بشن.
خشک شدن رنگ: بین هر مرحله از رنگ آمیزی زمان کافی لازمه تا رنگ کامل خشک بشه،و مرحله ی بعدی رنگ آمیزی شروع میشه.این مراحل تا وقتی که کناف ها به طور کامل با رنگ مورد نظر پوشیده بشن ادامه داره.
پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
بتونه کناف ( +K )
نکته ی قابل توجه اینه که بعد از آخرین مرحله ی رنگ آمیزی کناف ها، میشه هالوژن ها رو نصب کرد.
 
اما مشخص کردن جای اون ها و اتصالات مربوط، باید حتماً قبل از شروع به نصب کناف و در مرحله ی طراحی معلوم بشه.
 
رنگ مناسب برای کناف پذیرایی
 
معمولاً چون در پذیرایی میزبان مهمون هستیم یکی از محل های پر رفت و آمد به حساب میاد پس باید در انتخاب نوع و جنس رنگ و تناسب اون با محیط دقت بشه.
 
اگر سقف پذیرایی کوتاه و فضا هم کوچیکه بهتره رنگ های روشن برای رنگ آمیزی کناف به کار بره تا سقف بلندتر نشون داده بشه.
 
اما اگر سقف بلند و فضای خونه هم بزرگ باشه، شرایط انتخاب رنگ راحت تره، چون با توجه به سلیقه و دکوراسیون خونه میشه از رنگ های خاص یا ترکیب چند رنگ استفاده کرد.
 
برای رنگ آمیزی کناف سقف پذیرایی، دقت به دکوراسیون داخلی اهمیت داره.مثلاً اگر دکوراسیون خونه مدرن باشه استفاده از رنگ های تیره و روشن مناسب تره یا برای دکوراسیون سلطنتی، اگر قسمت هایی از کناف رنگ طلایی بخوره جلوه ی زیباتری به وجود میاد.
چند جمله آخر...
 
کناف ها یکی از مصالح ساختمانی پرطرفدار هستن که در زیبایی دکوراسیون داخلی نقش مهمی دارن و برای زیباتر کردن سقف، اون رو رنگ آمیزی می کنن.
 
رنگ آمیزی کناف باید به افرادی که در این زمینه مهارت کافی دارن سپرده بشه، مخصوصاً اگر کناف در قسمت سقف باشه، چون رنگ آمیزی کناف سقف علاوه بر مهارت بالا نیاز به صبر و حوصله داره.
 
در این محتوا در ایران رنگ انتخاب بهترین رنگ برای کناف و مراحل رنگ آمیزی رو براتون توضیح دادم که امیدوارم براتون کاربردی باشه.