رنگ‌آمیزی منزل از نکات بسیار مهمیه که در نما و زیبایی بخش داخلی و خارجی ساختمان تاثیر به سزایی داره. پس انتخاب نوع رنگ خیلی مهمه. پس برای آغاز رنگ‌آمیزی حتما به کیفیت آن توجه کنین. رنگ اکریلیک نوعی از رنگ‌هاست که امروزه بسیار مورد توجه و استفاده هستش. در اینجا با قیمت رنگ اکریلیک برای نقاشی ساختمان آشنا می‌شین و از همه مهمتر چند نکته طلایی رو یاد می گیرین که باعث میشه هزینه های نقاشی تون کاهش پیدا کنه.جدیدترین لیست قیمت رنگ اکریلیک و سریعترین روش خرید رنگ اکریلیک رو با ایران رنگ تجربه کنین .

 
ویژگی اصلی این رنگ اینه که پایه آبه. به عبارت دیگه در آب حل میشه. حلالیت این رنگ در آب نسبت به رنگ‌های دیگه ای که در روغن حل می‌شن، مزایای بسیاری رو به اون داده.
 
این رنگ نسل تازه‌ای از رنگ‌های ساختمانی هست که به دلیل سازگار بودن با محیط زیست این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و بسیار کابردی شده . این رنگ در سال‌های اخیر به جایگزین مناسب برای رنگ‌های روغنی و پلاستیکی شده و صنعت رنگ آمیزی ساختمان رو دچار تغییر و تحول کرده.
 
این رنگ نوعی رنگ شیمیایی و نوعی پرایمر پلاستیکی هست که به دو گروه حلال نفتی و حلال آب تقسیم میشه. در ابتدا از این رنگ برای رنگ‌آمیزی اتومبیل استفاده می‌شده اما امروزه به واسطه ویژگی های جالبی که داره، در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای فراوانی پیدا کرده و خیلی از نقاشها این رنگ رو جایگزین رنگ‌های روغنی کرده‌ان.
 
۲ . تفاوت بین رنگ روغن و رنگ اکریلیک
 
نسبت به رنگ روغن زودتر خشک میشه.
رنگ روغن بعد از مدتی ممکنه تولید سرب کنه که برای محیط زیست مضره. اما رنگ اکریلیک سازگار با محیط زیست هستش.
تنوع رنگی رنگ‌های اکریلیک خیلی بیش‎‌تر از رنگ‌های روغنه.
رنگ روغن پس از پایان کار دیگه قابل تغییر نیست، اما رنگ اکریلیک با استفاده از مدیوم‌ها قابل تغییر هستن.
۳ . ویژگی‌ها و مزایای رنگ اکریلیک
این رنگ دارای ویژگی‌های خاصی هستش که باعث شده در صنایع مختلف کاربرد داشته باشه. این ویژگی‌ها عبارتند از:
 
دوام و ماندگاری بالا
خاصیت درخشندگی بالا
دارای غلظت بالا
سهولت در استفاده
تنوع زیاد
فاقد بوی بد
مقاوم در برابر نور خورشید
قابلیت شست و شو
خاصیت خشک شدن سریع
دارای مقاومت بالا در برابر ساییدگی
سازگاری با محیط زیست
انعطاف پذیری
قابل استفاده روی سطوح مختلف
عدم جذب گرد و خاک
دارای قابلیت ترمیم دوباره
عدم ترک خوردگی
آیا رنگ اکریلیک قابل شستشو هست؟
همونطور که گفتم یکی از مزایای رنگ اکریلیک، قابل شست و شو بودن اونه. رنگ آکریلیک از بهترین و مرغوب ترین مواد اولیه ی ارائه شده توسط پتروشیمی ها برای رزین های رنگ آکریلیک هست و با مقاومت و دوام بالا و داشتن قابلیت شست و شوی ۱۰۰ درصدی در بین رنگ های حلال آب یک امتیاز ویژه محسوب میشه.
 
البته باید توجه کنین در صورتی که آکریلیک روی لباس بریزه، پاک کردن اون تنها با آب، سخت یا حتی غیرممکنه. برای حل شدن لکه‌های خشک شده بهتره از استون کمک بگیرین.
 
بهترین زمان برای شست و شوی رنگ آکریلیک ۱ تا دو هفته بعد از رنگ آمیزی هست، هر چند رنگ آکریلیک ظرف ۲۰ دقیقه پس از اجرا خشک میشه اما تمام مواد موجود در رنگ آکریلیک خشک نمیشه پس زمان مناسب برای شست و شوی رنگ آکریلیک حداقل یک هفته پس از اجرا هستش.
 
اولین بار رنگ اکریلیک در سال ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار گرفت، این رنگ با آب و الکل حل می‌شه. آن دسته از رنگ‌های اکریلیک که با آب حلال هستن به میزان آبی که شما به رنگ اضافه می‌کنین می‌تونه سطحی ضخیم و یا نازک رو ایجاد کنه، و پس از خشک شدن شبیه به رنگ‌های روغنی و یا آبرنگ می‌شن. رنگ های اکریلیک به خاطر قابلیت انعطاف پذیری بالا و همچنین زود خشک شدن پس از استفاده امروزه بسیار محبوب هستن ولی شاید از مزایا و معایب رنگ اکریلیک باخبر نباشین.
 
۴ . معایب رنگ اکریلیک
در کنار مزایایی که استفاده از این رنگ در صنایع داره معایبی هم داره که در ادامه با اونها آشنا میشین.
 
نسبت به رنگ‌های دیگه براقی کم‌تری داره.
به دلیل خشک شدن سریع ممکنه تکه‌ها و لکه‌های روی آن باقی بمونه.
همه انواع رنگ اکریلیک به طور ۱۰۰ درصد قابل شست و شو نیستن.
ممکنه رنگ اکریلیک بعد از استفاده روی سطوح کمی تغییر رنگ بدن و تیره تر بشن.
سریعترین روش خرید رنگ اکریلیک را با ایران رنگ تجربه کنید .
 
۵ . انواع رنگ آکریلیک
رنگ‌های اکریلیک به صورت مات و براق و همچنین در بسته‌بندی‌های قوطی، بطری و … در بازار موجودن. همچنین غلظت‌های متفاوتی از این نوع رنگ در بازار وجود داره که بر اساس نیاز خود می‌تونین اون ها رو انتخاب کنین.
 
۶ . نکاتی در مورد استفاده از رنگ اکریلیک
رنگ اکریلیک به دو صورت برای بخش داخلی و بخش خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیره.
قبل از این که کار رنگ آمیزی رو شروع کنین، رنگ رو به درستی هم زده و مخلوط کنین. هر یک کیلوگرم رنگ حدود پنج متر مربع رو پوشش میده.
دقت کنین سطحی که می‌خواین اون رو با این رنگ، رنگ آمیزی کنین، کاملا خشک باشه و گرد و غبار و آلودگی هم روی سطح نباشه. بهتره سطوح رو با فشار قوی آب بشورین و منتظر باشین تا خشک بشه.
رنگ رو در جای مناسب به دور از یخ زدگی نگه‌داری کنین. دمای مناسب نگهداری بین ۵ تا ۳۵ درجه هست.
بهترین زمان مصرف رنگ اکریلیک تا ۳۰ ماه بعد از تاریخ مصرف هست.
میزان آب اضافه شده به این رنگ باید حدود ۲۵ درصد باشه.
اگر سطح مورد نظر از قبل فاقد رنگ بوده، قبل از استفاده حتما از پرایمر استفاده کنین.
بهتره برای رنگ آمیزی از غلتک کمک بگیرین. ترجیحاً اگه از قلم مو استفاده نکنین بهتره.
بین دوبار رنگ آمیزی با رنگ اکریلیک بهتره که ۲ تا ۴ ساعت فاصله باشه.
مدت زمان خشک شدن رنگ اکریلیک بستگی به دما، جریان هوا، ضخامت رنگ و … داره.
 
۷ . سطوحی که رنگ اکریلیک روی اون ها اجرا میشه
این رنگ رو می‌تونین روی سطوح از جنس‌های مختلف مثل بتن، آجر، گچی، فلزی، سقف کناف و در رنگ آمیزی نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد. دقت کنین موقع خرید رنگ، با توجه به سطح مورد نظرتون رنگ‌های مخصوص ضد زنگ، ضد رطوبت و … را تهیه کنین. سریعترین روش خرید رنگ اکریلیک را با ایران رنگ تجربه کنید .
 
۸ . کاربردهای متفاوت رنگ اکریلیک
استفاده در هنر نقاشی روی بوم
نقاشی روی شیشه
طرح و نقاشی روی پارچه
نقاشی روی سفال
استفاده در صنعت خودروسازی
استفاده در خط کشی خیابان‌ها و بلوارها
تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغنی
سریع یا آهسته کار می‌کنین؟
رنگ اکریلیک به خاطر ماهیتی که داره خیلی سریع خشک میشه و نیازمند سرعت عمل بالایی برای کار هست اما رنگ روغنی مدت زمان طولانی بر روی سطح خیس می مونه و امکان تغییر در اثر، وجود داره.
 
تغییر رنگ
تغییر رنگ در این رنگ ها بعد از خشک شدن اتفاق می‌افته ولی در رنگ های روغنی تغییر رنگ به سرعت اتفاق نمی‌افته و همون رنگی که روی بوم استفاده شده تا مدتی می مونه.
 
محل کار
یکی دیگه از خصوصیات این رنگ اینه که بدون بو هستن. اگر شما جایی هستین که می‌خواین رنگ آمیزی رو به کودکان یاد بدین، رنگ اکریلیک بهترین انتخابه، چون رنگ‌های روغنی دارای بو هستن و این ممکنه برای کودکان یه کم ناخوشایند باشه.
 
این رنگ‌ها بسیار متنوع هستن. این رنگ‌های نسل جدید برای ایجاد پوشش بافت در سطوح مناسب هستن چون غلظت بالایی دارن و به سرعت خشک می‌شن و بو ندارن. این نوع رنگ انعطاف‌پذیره و به همین دلیل روی تمام سطوح از جمله سیمانی، گچی، صفحات کناف، و هر سطح دیگه ای قابل اجرا هستن و پوشش ضد رطوبت ایجاد می‌کنن. درمقابل نور خورشید یا uv مقاومن و در نتیجه بسیار عمر بالایی دارن.
 
رنگ های اکریلیک با آب حل می‌شن
به خاطر این که این رنگ ها با آب قابل حل هستن به راحتی هم قابل شستشو ان در حالی که برای پاک کردن رنگ های روغنی نیاز به حلال های دیگه از جمله الکل هستش.
 
غیر سمی و بدون بو و حساسیت
وقتی رنگ روی پوست شما بریزه جای هیچ نگرانی نیست چون این نوع رنگ ها هیچ ماده سمی که باعث حساسیت پوست بشن رو در خود ندارن ولی در درجه های رنگ های بالاتر ممکنه دارای مقادیری اکسید کادمیوم باشن.
 
شبیه رنگ روغنی
بعد از انجام کار و خشک شدن رنگ ممکنه در نگاه اول رنگ اکریلیک شبیه رنگ روغنی بنظر برسه.
 
چند منظوره و قوی
همونطور که گفتم با میزان دلخواه آب اضافه شده به اون میتونین لایه نازک و یا ضخیم از رنگ رو بدست بیارین. رنگ‌های اکریلیک بسیار متنوع هستن و برای ایجاد بافت در سطوح مناسب ان، چون غلظت بالایی داشته و به سرعت هم خشک میشن. این رنگها انعطاف‌پذیرن و به همین علت روی تمام سطوح از جمله مدل‌های خمیر کاغذ پارچه و کفش قابل استفاده هستن.
 
زمان خشک شدن سریع
بعضی از هنرمندان و نقاشان خشک شدن سریع این نوع رنگ‌ها رو نقطه ضعف می‌دونن چون که اونها بر این باورن که امکان مانور و تغییر در رنگ رو پایین و در برخی موارد ناممکن می‌کنه و همین امر نیازمند سرعت بسیار بالایی هم در آماده سازی و هم در رنگ کردن نیاز داره. به یاد داشته باشین که اگر این رنگ‌ها روی لباس بریزه باید بلافاصله با آب گرم و صابون شسته بشن در غیر اینصورت بعد از خشک شدن غیرقابل برگشت میشن.
 
استفاده به‌ جای آبرنگ
اگر شما در مهد کودک کار می‌کنین و یا کودک خردسال تو خونه دارین و به رنگ و رنگ آمیزی علاقه داره، این رنگ ها گزینه جذابی برای اونها می‌تونه باشه.
 
همیشه رنگ آمیزی چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان برای رنگ کردن منزل کاری جذابی هست. رنگهای اکریلیک پایه آب نسل جدید از رنگ‌های ساختمانی هستن که با توجه به مسائل زیست‌محیطی و عدم استفاده از حلال‌های آلی و مواد مضر کاربردی این نوع رنگ‌ها روبه افزایشه. به طوری که به تدریج جایگزین مناسبی برای رنگ‌های روغنی الکیدی هستن.