انتخاب رنگ نما ساختمان تان یکی دیگر از مسائل مهمی است که باید در روند رنگ آمیزی و نقاشی ساختمانتان به آن توجه کنید! اگر رنگ‌هایی را انتخاب کنید که خسته‌کننده و بی روح هستند، خانه‌تان مسطح و بی روح به نظر می‌رسد، اما اگر رنگ‌هایی که بیش از حد پررنگ باشند را انتخاب کنید، می‌توانند معماری منزلتان را تحت تأثیر قرار دهد یا حتی ممکن است همسایه‌ها را ناراحت کند.

 
همانطور که شما رنگ ها را برای نمای بیرونی خانه خود انتخاب می کنید، به خاطر داشته باشید که بهترین رنگ ها آنهایی هستند که زیباترین ویژگی های خانه شما را برجسته می کنند. همچنین به یاد داشته باشید که انتخاب ماهرانه رنگ ها گاهی اوقات می تواند نقص های ساختمانتان را پنهان کند و جذابیت و ارزش خانه شما را افزایش دهد.
 
سوالی که پیش می آید این است که چگونه آن ترکیب رنگ جادویی را پیدا کنید؟ در ادامه، چند تکنیک و نکته خاص را برای انتخاب رنگ نما ساختمان تان به شما پیشنهاد می کنیم .
 
هرچه معماری خانه شما ساده تر باشد، به رنگ های کمتری نیاز خواهید داشت. برای یک خانه ویکتوریایی استادانه و کلاسیک با تزئینات تزئین شده، می توانید از چهار تا شش رنگ استفاده کنید، در حالی که یک خانه مزرعه ای ساده ممکن است فقط به دو رنگ نیاز داشته باشد. اگر قصد دارید خارج از چارچوب فکر کنید و رنگ‌های جدید یا غیرمعمول را انتخاب کنید، به یاد داشته باشید که این تصمیم بخشی از اصل و نسب خانه شما خواهد شد.
 
رنگ نما ساختمان
 
همسایگان خود را در نظر بگیرید
 
خانه همسایه می تواند به شما ایده های رنگی بدهد، اما این ایده بدی است که دقیقاً از همسایه خود کپی کنید. رنگ هایی را انتخاب کنید که خانه شما را متمایز می کند اما با ساختمان های مجاور تضاد ندارند. به اطراف محله خود نگاه کنید. آیا معماری خانه شما شبیه خانه همسایه است؟ آیا در حومه شهر با خانه های اطراف هستید یا همسایه های شما درختان هستند؟ یا آیا خانه شما در همسایگی، مانند یک خانه مزرعه بزرگ اصلی که اکنون با خانه های جدیدتر به سبک مزرعه اواسط قرن احاطه شده است، از هم جدا می ماند؟
 
رنگ های خانه را با توجه به آنچه در اطرافتان است انتخاب کنید. این می تواند به معنای ترکیب، تکمیل یا حتی تضاد عمدی با رنگ های استفاده شده توسط همسایگان اطراف باشد. نکته کلیدی این است که انتخاب های خود را با دقت انجام دهید و اجازه ندهید جلوه رنگ، تصادفی باشد.
 
از طبیعت ایده بگیرید
 
چشم انداز اطراف خانه شما با ایده های رنگی شکوفا شده است. وجود درختان زیاد ممکن است نشان دهنده یک پالت خاکی از سبز و قهوه ای باشد. یک محیط ساحلی ممکن است استفاده از آبی های زنده و فیروزه ای یا حتی سایه های صورتی را پیشنهاد کند. یک باغ ویلا می تواند ترکیب رنگ های هیجان انگیزی را برای خانه شما بر اساس آنچه در باغ در زمان گل لاله ظاهر می شود الهام بخشد.
 
خورشید از کجا به خانه شما می تابد؟ موقعیت خانه شما در محیط چگونه است؟ از خورشید پیروی کنید. به یاد داشته باشید که رنگ به نور نیاز دارد و کیفیت نور همیشه بر رنگ تأثیر می‌گذارد.
 
سقف را بررسی کنید
 
خانه شما بوم نقاشی شماست، اما خالی نیست. برخی از رنگ ها در حال حاضر ایجاد شده اند. سقف شما از چه چیزی ساخته شده است؟ آسفالت، زونا، فلز، سفال، سنگ ، خاک رس؟ مصالح سقفی رنگ های خاص خود را دارند. رنگ نمای دیوارهای بیرونی ساختمان شما نیازی به یک رنگ بودن با سقفتان را ندارد، اما باید هماهنگ باشد. یک سنگفرش آجری یا جاده سنگفرش با رنگ های قهوه ای و قرمز زیبا نیز ممکن است در انتخاب رنگ خانه شما تأثیر بگذارد. هنگام انتخاب رنگ نما ساختمان، از آنچه قبلاً وجود دارد شروع کنید.
 
رنگ مواد رنگ نشده را در نظر بگیرید
 
هر خانه دارای ویژگی هایی است که رنگ آمیزی نمی شود. خانه شما آجری است؟ سنگی یا ترکیبی از این دو؟ آیا دودکش غالب دارد؟ پنجره های وینیل دارد؟ یا یک در چوبی طبیعی؟
 
مصالح ساختمانی رنگ های خاص خود را دارند. آیا پله ها و نرده های خانه شما رنگ های خود را حفظ می کنند؟
 
رنگی را انتخاب کنید که با رنگ های موجود در خانه شما هماهنگ باشد. به قول معمار فرانک لوید رایت، "چوب چوب است، بتن بتن است، سنگ سنگ است." رایت ترجیح می دهد در همه چیز طبیعی باشد، اما بیشتر خانه ها دارای برخی از مصالح با رنگ هایی هستند که به طور طبیعی بدون هیچ رنگی زیبا هستند. هنگام انتخاب رنگ برای عناصری که رنگ می کنید، این موارد را در نظر داشته باشید.
 
الهام بخش را در اتاق نشیمن خود بیابید
 
طرح های رنگی که در داخل خانه شما استفاده می شود را در نظر بگیرید و رنگ های بیرونی را انتخاب کنید که هماهنگ هستند. رنگ مبلمان، شما را در انتخاب رنگ های داخلی راهنمایی می کند و رنگ های رنگ داخلی شما بر رنگ هایی که در بیرون استفاده می کنید تأثیر می گذارد. یک بار دیگر، هدف شما هماهنگی است.
 
به جزئیات توجه کنید
 
برای تأکید بر جزئیات معماری، آنها را با رنگ برجسته ای که رابطه زیادی با رنگ پس زمینه خانه دارد، رنگ آمیزی کنید. بسته به اثری که می‌خواهید به دست آورید، ممکن است از یک رنگ مکمل، یک رنگ متضاد، یک رنگ در یک خانواده رنگی یا گاهی اوقات حتی یک رنگ متضاد استفاده کنید.
 
بسته به اندازه و پیچیدگی خانه خود، ممکن است بخواهید دو، سه یا شش رنگ را انتخاب کنید. علاوه بر رنگ برای سایدینگ خود، رنگ های تاکیدی را برای کرکره ها، قالب ها، درها، ارسی های پنجره، براکت ها، ستون ها و عرشه های ایوان انتخاب کنید. این اصل مهم‌تر از آن است که تصور کنید: رنگ‌های زیاد خانه‌تان را تحت الشعاع قرار می‌دهند، در حالی که تعداد بسیار کمی از آن‌ها می‌تواند خانه‌تان را مسطح و غیر جالب، جلوه دهد. سبک خانه می تواند تأثیر زیادی در اینجا داشته باشد. یک رامبلر ساده به سبک مزرعه ممکن است تنها با دو رنگ بهتر به نظر برسد: یکی برای سایدینگ و یک رنگ کمی تیره تر در همان خانواده رنگ برای تزئینات. از سوی دیگر، یک خانه ویکتوریایی پرآذین ممکن است با شش رنگ مختلف عالی به نظر برسد و یکی برای هر یک از انواع مختلف تزئینات و جزئیات تزئین شده.
 
از نور برای اضافه کردن اندازه استفاده کنید
 
جای تعجب نیست که ساختمان های بزرگ اغلب  با رنگ سفید نقاشی می شوند. رنگ‌های روشن ساختمان را بزرگ‌تر نشان می‌دهند و سفید رنگ مورد علاقه برای معماری کلاسیک سنتی است. (برای مثال به یاد داشته باشید که یک کاخ سفید بسیار معروف در واشنگتن دی سی وجود دارد.) می توانید با استفاده از رنگ سفید یا کرم کم رنگ به حس بزرگی و وقار خانه خود بیافزایید. از رنگ‌های تیره‌تر برای تأکید بر سایه‌ها و از رنگ‌های روشن‌تر برای برجسته کردن سطوح یا جزئیات استفاده کنید.
 
برای نمایش جزئیات آن ها را تیره کنید
 
سایدینگ تیره یا نوارهای تزئینی تیره خانه شما را کوچکتر نشان می دهد، اما توجه بیشتری را به جزئیات جلب می کند. برای نمای بیرونی، فرورفتگی ها را با سایه های تیره تر برجسته کنید و جزئیات را با رنگ های روشن تر برجسته کنید. به طور سنتی، ارسی های پنجره خانه های ویکتوریایی با تیره ترین ترکیب رنگ انتخاب شده رنگ آمیزی می شوند.
 
نکته
 
سطوح بزرگ همیشه رنگ‌ها را تا حدودی روشن‌تر نشان می‌دهند، بنابراین به جای تکیه بر رنگ‌های ظاهری نمونه‌های رنگ، سایه‌های کمی تیره‌تر را برای مناطق وسیع انتخاب کنید.
 
از خانواده رنگ ها استفاده کنید
 
رنگ‌های متضاد توجه را به جزئیات معماری جلب می‌کنند، اما تضادهایی که بیش از حد افراطی هستند جزئیات را کاهش می‌دهند. به همین علت، در نظر داشته باشید که در یک خانواده رنگی بمانید، گروهی از سایه های روشن تر و تیره تر بر اساس همان رنگ. برای برخی از کارها، به جای رنگ کاملاً متفاوت، از سایه تیره‌تر یا روشن‌تر استفاده کنید. تفاوت‌های میان رنگ‌ها، تن‌ها و سایه‌ها را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که بسیاری از رنگ ها دارای نمادهای ذاتی هستند.
 
بر هم زدن تعادل
 
استفاده از یک رنگ تنها در یک قسمت از نمای خانه شما ممکن است ظاهری کج به آن بدهد. سعی کنید رنگ ها را در کل ساختمان متعادل کنید. برخی از کارشناسان با این موضوع مخالف هستند، اما اکثر کارشناسان رنگ توصیه می کنند که از تضادهای شدید اجتناب کنید. معمولاً بهتر است رنگ هایی را انتخاب کنید که باهم مرتبط هستند. از برنامه های نرم افزاری موجود برای تجسم ترکیب رنگها استفاده کنید.
 
نکاتی برای انتخاب نوع رنگ نما ساختمان
 
در اینجا چند نکته کاربردی به شما خواهیم گفت که باید هنگام انتخاب رنگ برای پروژه نقاشی خانه خود بدانید:
 
ماندگاری رنگ خانه
 
به یاد داشته باشید که رنگ های بسیار روشن یا بسیار تیره محو می شوند. در واقع ممکن است با افزایش سن رنگ، رنگ به کلی تغییر کند. به عنوان مثال، رنگ خاکستری تیره ممکن است با افزایش سن بیشتر سبز یا آبی شود، حتی اگر رنگ یک نام تجاری گران قیمت باشد. هر چه یک رنگ تندتر باشد، احتمال محو شدن آن بیشتر است. پس از چند سال، آبی های زنده و قرمزهای تیره ممکن است روشن تر و آرام تر به نظر برسند. رنگ های تیره نیز می توانند مشکلات نگهداری بیشتری ایجاد کنند. رنگ‌های تیره گرما را جذب می‌کنند و بیشتر از رنگ‌های روشن دچار مشکلات رطوبتی می‌شوند، این بدان معنا نیست که لزوماً رنگ های تیره را رد کنید، زیرا مزایایی نیز دارند. رنگ‌های تیره مانند رنگ‌های روشن، گرد و غبار و لکه‌ها را نشان نمی‌دهند و رنگ‌های تیره نیز به خانه شما حس وقار یا درام می‌دهد.
 
درخشش رنگ خانه
 
رنگ خانه در چندین حالت و مد ظاهر می شود، از براق تا صاف. هرچه سطح براق تر باشد، احتمال بروز عیوب، ضربه ها و رد قلم مو بیشتر است. از سوی دیگر، تمیز کردن سطوح براق آسان‌تر است. بسیاری از صاحبان خانه ها ترجیح می دهند از رنگ مسطح برای سطوح دیوار و رنگ های نیمه براق یا براق برای ستون ها، نرده ها و ارسی های پنجره استفاده کنند.
 
توجه به شرایط آب و هوایی منطقه
 
یکی از مهم ترین نکات در انتخاب رنگ مناسب نما، دوام و پایداری آن در برابر شرایط جوی مانند بارش برف و باران و تغییرات دمایی می باشد. از این رو اگر در منطقه ای باران زا یا کویری زندگی می کنید باید متناسب با آن اقلیم، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
 
انتخاب مناسب ترین رنگ نما برای ساختمان
 
انتخاب رنگ نما براساس نوع ساختمان
 
در سطح شهر ساختمان های مختلفی وجود دارند که هرکدام از معماری و متریال های مختلفی بنا شدند. به همین دلیل رنگی که مورد استفاده قرار می دهید باید متناسب با نوع ساختمان شما باشد.
 
بهتر است برای خرید رنگ جهت نقاشی نمای ساختمان از رنگ های ارزان قیمت استفاده ننمایید، زیرا هیچ قیمت پایینی بی حکمت نیست و مسلما این نوع رنگ از کیفیت پایینی برخوردار می باشد و پس از مدتی مجبور خواهید شد دوباره نما را رنگ آمیزی کنید و هزینه های زیادی برای جبران آن بپردازید.
 
رنگ مورد استفاده در نمای ساختمان های ویلایی ممکن است با ساختمان های آپارتمانی، معماری های سنتی و معماری های مدرن متفاوت باشد.
 
تقسیم بندی نمای ساختمان
 
قبل از شروع رنگ آمیزی نما، ابتدا باید تمام قسمت های بیرونی نما از جمله سقف، دیوارهای جلویی، دیوارهای پشتی و درب ها را تفکیک کنید و سپس براساس نوع رنگی که خریداری کردید، رنگ هر قسمت را تعیین نمایید.
 
برخی افراد تمایل دارند که سقف را تیره و بقیه قسمت ها را به رنگ روشن در بیاورند. البته انتخاب رنگ برای هر قسمت به سلیقه هر فرد بستگی دارد، اما به طور کلی فراموش نکنید رنگی که انتخاب می کنید با نمای ساختمان خود و محیط اطراف هارمونی داشته باشد و تضاد آن به گونه ای نباشد که نمایی زشت و زننده ایجاد شود.
 
انتخاب رنگ نما ساختمان براساس مصالح بکار رفته
 
از مهم ترین معیارهای انتخاب رنگ برای نقاشی نما این است که ساختمان از چه متریالی ساخته شده است. در کشور ما به طور کلی خانه ها از مصالح ساختمانی از جمله بتن، آجر، سیمان و چوب ساخته می شوند. رنگ مورد استفاده بر روی هریک از این مصالح ممکن است متفاوت باشد.
 
به طور مثال، رنگ های مناسب برای چوب که جلای زیادی به آن می بخشند نمی توانند همان زیبایی و درخشندگی را بر روی متریال های دیگر نشان دهند. لذا قبل از شروع رنگ آمیزی، با یک مشاور متخصص در این زمینه مشورت نمایید تا بتوانید بهترین رنگ را انتخاب نمایید.
 
این نکته را فراموش نکنید که نوع و کیفیت رنگ انتخابی شما بر روی سلامت و دوام مصالح ساختمانی شما تاثیر می گذارند.
 
فریب های رنگی
 
نمونه های رنگی زمانی که از فروشگاه بیرون آورده می شوند و در نور طبیعی خورشید مشاهده می شوند بسیار متفاوت به نظر می رسند. همچنین، رنگ ها همیشه روی سطوح بزرگ روشن تر از نمونه های کوچک به نظر می رسند. این احتمال وجود دارد که به رنگ تیره‌تری نسبت به رنگی که برای اولین بار هنگام مقایسه نمونه‌ها انتخاب کردید، نیاز داشته باشید. نمونه های رنگی را در فضای باز مشاهده کنید، اما هرگز زیر نور مستقیم خورشید نه، زیرا نور خورشید رنگ را مخدوش می کند. همیشه قبل از خرید حجم بالای رنگتان، رنگ انتخابی خود را در قسمتی از خانه آزمایش کنید. برای یک یا دو هفته از رنگ نمونه  استفاده کنید و قبل از تصمیم گیری برای رنگ آمیزی کل خانه، آن را در زمان های مختلف روز مشاهده کنید.
 
به یاد داشته باشید که رنگ فقط رنگ است و اگر متوجه شدید که رنگ را دوست ندارید یا سلیقه شما تغییر می کند، خانه تان را دوباره نقاشی کنید. خانه شما می تواند بوم نقاشی شما و الگویی برای یادگیری معماری و جزئیات معماری باشد.